Olaines panorāma
Projekts Comenius “ National wonders in Europe. National Parks and Nature Reserves” turpinās

Starptautiskā projekta Comenius “ National wonders in Europe. National Parks and Nature Reserves” ietvaros delegācija no mūsu skolas triju skolotāju sastāvā apmeklēja pilsētu Tarsus Turcijā. Skolotāji bija viesojušies Turcijā no 01.04 līdz 06.04.2014. Viesību programma bija ļoti plaša un interesanta. Pilsēta Tarsus ir tirdzniecības pilsēta. Tā bija uzcelta vairāk nekā pirms 10 tūkstošs gadu. Tagad iedzīvotāju skaits ir ne mazāk kā 350 tūkstoši cilvēku. Pilsēta ir Visdusjūras krastā, tajā vietā, kur bija krustojušies galvenie tirdzniecības ceļi, kuri veda no Sīrijas līdz Anatolijai. Starp citu, šajā punktā ir liela osta, kura arī tagad nav zaudējusi savu tirdzniecības funkciju. Tarsus daudzas reizes bija pieminēta arī Bībelē. Ja ticam mītiem un leģendām, tieši šeit daudzus gadsimtus atpakaļ bija dzimis apustulis Pāvels. Tarsā notika vēsturiska Kleopatras un Marka Antonija tikšanās. Šis notikums bija 41 gadā pirms mūsu ēras. Senajos mītos un leģendās Tarsus dažkārt tiek minēta ar ne tik zināmu nosaukumu – Antiohs.

Pirmā dienā mūs ļoti labi uzņēma internātvidusskolā, kuras nosaukums ir Mustafa Istemihan Talay Boarding Secondary School – Tarsus/Mersin. Tur mācās 1444 skolēni no 5 līdz 14 gadiem. 108 no viņiem dzīvo skolas kopmītnēs, šie skolēni ir no Tarsus piepilsētām, kur vidusskolu nav.

Katras valsts pārstāvji atskaitījās  par darbu projektā. Skolā bija organizēts interesants pasākums – katrs delegācijas loceklis un Turcijas pārstāvis, kuri ir iesaistīti projektā, atstāja savu rokas nospiedumu uz koka, kas bija uzzīmēts uz skolas koridora sienas.°

Pēcpusdienā mēs devāmies ekskursijā pa Tarsus pilsētu, mums tika parādītas daudzas pilsētas vietas: Antīkais ceļš, apustula Pāvela aka, pravieša Danila apglābāšanas vieta, Ulu mošeja, Tirdzniecības rindas, apustuļa Pāvela baznīca, Kleopatras vārti. Mēs apmeklējām pilsētas muzeju, Septiņu gulētāju alu, un vakarā mums bija vakariņas restorānā pie pilsētas ūdenskrituma, kur mēs kļuvām par īstu Turcijas kāzu lieciniekiem.

Otrā dienā no paša rīta mēs devāmies Turcijas kalnos. Pa ceļam mēs apmeklējām Derinkuju – seno daudzstāvu pazemes Midijas impērijas pilsētu. Tā ir pati lielākā atrastā un iztīrītā Kappadokijas pazemes pilsēta. Tā atrodas blakus Derinkujas pilsētas rajonam, kuram ir tāds pats nosaukums un kurš atrodas 29 km attālumā no Nevšehira. Pēc tam mēs ceļojām 4 km Ihlara ielejā – tas ir vulkānisks kanjons Centrālajā Anatolijā, kurš ir 15 kilomentru garš un apmēram 150 metru augsts. Nākamā pietura - Old Selime Monastery klosteris. Vakara programmā bija paredzēts priekšnesums „Turcijas nakts” apmeklējums, kur mēs ieraudzījām turcijas kāzas jau teatrālajā izpildījumā, kā arī nacionālās dejas.

Trešā diena brīvprātīgajiem sākās ar lidojumu ar gaisa balonu. Pēc tam mēs devāmies uz Gulbju ieleju, apmeklējām juvelierfabriku Ģoreme, apskatījām Učisar pili, kā arī apmeklējām nacionālo Ģoremes parku – tas ir muzejs bez jumta. Tas atrodas starp Nevšehira, Urģupa un Avanosa pilsētām un aizņem 300 kv/km lielu teritoriju. Tas ir klosteru komplekss, kur alu baznīcas pareizticīgie mūki izgreznoja ar freskām (900-1200g.). Pēc tam mēs novērojām podniecības meistarību Avanosas pilsētā. Nākamā pietura bija Pašabagos – Mūku ieleja. Tā ir pati labākā vieta, lai skatītos uz trīsgalvju burvju dūmvadiem. Mūsu ceļā bija arī Derbenta ieleja – Iztēles ieleja. Mēs iebraucām senajos Grieķu laukos un devāmies uz Urģupu paskatīties saulrietu. Tarsusā mēs atgriezāmies jau vēlu naktī.

Nākamajā dienā no paša rīta mūs gaidīja ceļojums uz Narliko. Mēs apmeklējām divas unikālas milzīgas dabiskās alas „Paradīzi un Elli”.

Nākamā ala - Astma. Vēl to sauc par Vēlmju alu. Tā ieguvusi savu nosaukumu mikroklimata dēļ, jo labi ietekmē cilvēkus, kuriem ir šī slimība. Vēlāk mēs braucām pa Vidusjūras krastmalu un redzējām Jaunavīgas pili, par kuru uzzinājām interesantu leģendu.

Kad mēs bijām atgriezušies Tarsusā, visi projekta dalībnieki skolā rādīja prezentācijas par projektu.

Šis ceļojums bija tik emociju pilns, ka gribētos atkal tur atgriezties un apmeklēt šīs brīnišķīgās vietas.