Olaines panorāma
«Tolerance kā sociālās integrācijas atslēga Eiropas telpā jauniem pilsoņiem»

«Tolerance kā sociālās integrācijas atslēga Eiropas telpā jauniem pilsoņiem»

Šajā projektā piedalās 11.klašu skolotāji un skolēni. Šajā laikā bija daudz interesantu notikumu, kas ļāva projekta dalībniekiem no dažādiem redzespunktiem aplūkot tolerances problēmu. Skolā aktīvi notiek tolerances spēles, kuru gaitā skolēni analizē situācijas, kas saistītas ar tolerantas attieksmes pret dažādiem dzīves aspektiem problēmām. Piemēram, mūsdienu sabiedrības attieksme pret eitanāziju, tēvu un bērnu problēma mūsdienās. Jaunieši aktīvi izsaka savu viedokli, balstoties uz dažādiem argumentiem savas pozīcijas aizstāvēšanai. 11.klašu skolēni patstāvīgi vadīja tolerances spēles jaunāko klašu (pamatskolas) skolēniem. Šī pieredze viņiem bija nozīmīga, jo tā ļāva izmantot savas mijiedarbības iemaņas ar auditoriju un uzklausīt jaunāko klašu skolēnu domas par toleranci.

2012.gada rudenī tika rīkota interesanta tikšanās ar lektoru – psihologu, kurš piedāvāja bērniem jēdziena „tolerance” zinātnisko definējumu psiholoģijā, kā arī organizēja diskusiju par tēmu, vai vienmēr tolerance ir lietderīga. Izrādījās, ka bērnu domas par toleranci bija atšķirīgas – vienmēr un visur jābūt tolerantam, ko tolerance nozīmē personīgi viņiem.

2012.gada septembrī darba grupa devās uz Portu, kur tika rīkota kārtējā tikšanās, kuras gaitā visi dalībnieki varēja novērtēt projekta gaitu, prezentēt materiālu, ko sagatavoja bērni. Viņi rādīja video rullīšus, kuros paši filmējās. Video rullīšos tika apskatītas dažādas situācijas, kas saistītas ar neiecietības problēmām. Bērni parādīja, kā, viņuprāt, ir iespējams atrisināt šo problēmu. Viņi izstāstīja partneriem, kas šajā jautājumā tiek darīts mūsu skolā. Mūsu skolēnu (Anastasija Pavlova, Oļegs Peretjagins un Lilita Alute) prezentācija ieinteresēja mūsu partnerus. Portugāļu kolēģi sagatavoja interesantas spēles, kas ļāva apvienoties dažādu valstu bērniem, lai risinātu dažādus praktiskus uzdevumus, piemēram, izstrādātu kopīgo plānu, kā var ātri atrast un noteiktā laikā atnest skolā paslēptos priekšmetus. No rīta bērni apmeklēja stundas, kurās kopā ar visiem centās sekot stundas gaitai.

Lūk kā apraksta braucienu tā dalībnieki. Oļegs Peretjagins ''Portu!''

Piedaloties projektā «Tolerance kā sociālās integrācijas atslēga Eiropas telpā jauniem pilsoņiem» mūsu grupa, kuras sastāvā bija trīs skolēni - Oļegs Peretjagins, Anastasija Pavlova, Lilita Alute un skolotāji Viktorija Petļak, Jelizaveta Stankeviča, apmeklēja Portugāles otro lielāko pilsētu – Portu. Tas bija otrais brauciens dotā projekta ietvaros. Senatnīgais Portu, kas iespaidoja mūs ar savu brīnišķīgo arhitektūru, apalika mūsu atmiņā ar neaizmirstamiem iespaidiem par Portugāles viesmīlīgajiem iedzīvotājiem.

Jau kopš pirmā ierašanās brīža Portugālē, mēs netērējām veltīgi laiku un sākām iepazīties ar jaunu kultūru. Pirmajā dienā nebija ieplānots neviens pasākums. Mēs piepildījām brīvo laiku ar ekskursiju pa brīnišķīgo Portu pilsētu. Tilti, ieliņu labirinti un šķērsielas, gleznainās māju fasādes padara Portu par vienu no burvīgākajām Eiropas pilsētām. Taču to visu nevar salīdzināt ar vakara saulrieta vērošanu Atlantija okeāna krastā.

Otrajā dienā mēs apmeklējām Portu profesionālo skolu, kur arī iepazināmies ar pārējiem projekta dalībniekiem. Spēles, kuras vadīja portugāļi, palīdzēja mums justies brīvākiem un labāk iepazīt vienam otru. Dienas beigās mums bija saistoša ekskursija uz Portugāles dzelzceļa muzeju. Pēc ekskursijas mēs atgriezāmies Portu, kur arī atradās mūsu viesnīca. Šīs dienas vakarā mēs atkal devāmies apskatīt Portu pilsētas arhitektūru.

Nākamajās dienās mēs turpinājām darboties pie projekta.  Mūsu komanda prezentēja savu darbu par tēmu „Tolerance” un to augstu novērtēja visi dalībnieki. Var droši teikt, ka mums izdevās aizstāvēt mūsu skolas godu. Jāsecina, ka ir veiksmīgi paveikts liels darbs!

Mēs apmeklējām nevalstisko organizāciju «Espaco». Paši organizācijas darbinieki saka, ka «Espaco» nozīmē „telpu” visiem un katram. Viņu misija – sekmēt personības pozitīvo attīstību, pašnovērtēšanas celšanu. Katrs cilvēks, kas ir zaudējis ticību sev, var atrast šeit atbalstu.

Pēdējā dienā mēs apmeklējām senu cietoksni un Gimaraješ pilsētu – neatkarīgās Portugāles karalistes un pirmās karaļu dinastijas dzimšanas vietu. Pēc nogurdinošas, bet interesantas dienas mūs ielūdza uz vakariņām viduslaiku restorānā. Mums tika piedāvāta īsta viduslaiku izrāde. Dejotājas un komedianti parādīja spilgtu un neparastu šovu viduslaiku melodiju pavadījumā.

Rezumējot, varam teikt, ka mēs neaizmirstami pavadījām šo laiku, paplašinājām savu redzesloku un atradām jaunus draugus. Viss bija teicami, jo katru minūti pavadījām lietderīgi.

Visa kolektīva vārdā gribam pateikties skolas vadībai par radīto iespēju apmeklēt tik brīnišķīgu valsti!

 ''Labdien, Itālija!''

Cik tomēr jauki ir iepazīties ar sev pilnīgi jaunu  valsti un kultūru! Arī mums projekta „Tolerance kā sociālās integrācijas atslēga Eiropas telpā jauniem pilsoņiem” ietvaros radās tāda iespēja. Novembra vidū (no 13. līdz 17.novembrim) mēs, 11.a klases skolēni: Anastasija Cvetkova, Aleksandrs Hrisanfovs, Artūrs Vinogradovs, kā arī skolotājas: Viktorija Petljaka un Irina Sinicina bijām Itālijā, apmeklējot pilsētu Avellino.

Mūsu brauciena pirmo un pēdējo dienas mēs pavadījām ceļā. Mums vajadzēja veikt lielu darbu, tāpēc mums nepietika laika pilnībā baudīt Itālijas skaistumu, bet, neraugoties uz to valsts atstāja uz mums spēcīgu un neviennozīmīgu iespaidu. Nokļuvuši Itālijā, mēs bijām pārsteigti ar dabas skaistumu, tā kā daudzi no mums nekad nebija redzējuši  kalnus un eksotiskus augus. Tas bija patiešām skaisti!

Avellino ir līdzīga Olainei ar to, ka tā ir lielas pilsētas (Neapoles) priekšpilsēta. Trīs dienas mēs pavadījām kopā ar projekta dalībniekiem no citām valstīm. Mēs apmeklējām profesionālo skolu, kur jauni cilvēki studē ekonomiku, tūrismu, mākslu un telekomunikācijas. Skolā mēs piedalījāmies franču un angļu valodu stundās. Mūs ļoti izbrīnīja mācību metodes un tas, ka skolēniem neuzdod mājas darbus. Ekskursijas laikā pa skolu mēs pievērsām uzmanību tam, ka gandrīz visi kabineti ir aprīkoti ar multimediju aparatūru, datoriem un interaktīvām tāfelēm.

Itāliešu puse organizēja plašu kultūras programmu – viesiem tika rīkots koncerts, kurā mēs iepazināmies ar itāļu tradīcijām, piemēram, tautas dejām. Arī mēs klausījāmies dziesmas par toleranci, ko izpildīja talantīga itāliešu studente, ieraudzījām prezentāciju par Itāliju.

Pēc iepriekš saskaņotā projekta plāna, projekta dalībnieki pagatavoja savus nacionālos ēdienus. Nozīmētā laikā notika dažādu valstu tradicionālo cienājumu degustēšana. Uz dažiem mirkļiem varējām būt un pagaršot ēdienus no Polijas, Portugāles, Rumānijas, Latvijas vai Bulgārijas virtuvēm.

Konferencē mēs prezentējām mūsu valsti un skolu, meistarklašu ietvaros iemācījām skolēniem izveidot kolāžu no dabiskiem materiāliem, un paši iemācījāmies daudzas gudrības, par ko vēlamies pateikties mūsu projekta draugiem.

Trešajā uzturēšanās dienā Itālijā mums tika rīkota ekskursija uz Neapoli – ļoti gleznainu, patiesi itālisku pilsētu. Mēs bijām katakombās zem pilsētas, apmeklējām viduslaiku templi, ieraudzījām Vezuvu, apēdām īstu itāļu picu un visgaršīgāko pasaulē – itāļu saldējumu.

Laika gaitā, ko pavadījām Itālijā, mēs bieži vien apzinājāmies to, ka mēs esam dažādi, taču, laikam, šai apstāklī arī ir visa mūsu iespējas jēga – veidot saskarsmi ar cilvēkiem, kas atšķiras no Tevis, kā arī pilnveidot savas angļu valodas zināšanas. Var teikt, ka galvenais mērķis bija sasniegts – mēs iemācījāmies atrast kopīgu valodu ar dažādiem cilvēkiem un paust toleranci no savas puses.

„Mani ļoti iespaidoja tas, ka itālieši viegli un vienkārši attiecas pret visu. Viņi ir ļoti pozitīvi cilvēki, un, man šķiet, viņu vidū nerodas konflikti. Šis brauciens palīdzēja daudziem apzināties un izdarīt zināmus secinājumus saistībā ar mūsu uzvedību”. Artūrs Vinogradovs

„Man ļoti patika brauciens. Ļoti skaistas vietas un interesanta kultūra. Cilvēki ir ļoti labestīgi un draudzīgi. Mīnuss ir tas, ka mūsu kultūras tik ļoti atšķiras. Mums nācās grūti apzināties dažas lietas, kas mūsu uztverē ir vienkāršas. Šajā brīdī es veidoju saskarsmi ar daudziem cilvēkiem, kas piedalījās projektā. Galvenais projekta nodoms tika sasniegts. Tolerances un integrēšanās jēdzieni tagad mums ir pazīstami. Mēs guvām emociju un informācijas jūru, kā arī brīnišķīgi pavadījām laiku. Liels paldies mūsu skolai par radušos iespēju.” Aleksandrs Hrisanfovs

„Man izdevās kādu laiku dzīvot īstā itāļu ģimenē. Tie ir ļoti labestīgi, draudzīgi, viesmīlīgi un vienkārši cilvēki. Bija ļoti patīkami atrasties viņu sabiedrībā. Paldies par tik siltu uzņemšanu! Pārsteidza tas, ka Itālijā nav laika izpratnes, un līdz ar to arī kņadas. Atšķirībā no mums, itālieši ļoti mierīgi un nepiespiesti attiecas pret dzīvi. Manuprāt, mums ir jāmācās no šīs valsts cilvēkiem.” Anastasija Cvetkova

 

Visa kolektīva vārdā gribam pateikties skolas vadībai par radīto iespēju apmeklēt tik brīnišķīgu valsti!